Van de voorzitters…
Het doet ons deugd dat we nu via elektronische weg gevolg kunnen geven aan een verzoek uit de Algemene Leden Vergadering van FC Oudewater om de leden met enige regelmaat op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. We hebben besloten om dit vanaf nu elke twee maanden te gaan doen. Alle leden krijgen deze nieuwsbrief per mail toegestuurd, andere geïnteresseerden kunnen zich via www.fcoudewater.nl inschrijven.

We hebben de afgelopen maanden bepaald niet stil gezeten. De fusie was natuurlijk al een mooie klus op zich, maar daarnaast hebben we ook verschillende nieuwe initiatieven kunnen oppakken. In deze nieuwsbrief wordt u bijgepraat door de bestuursleden. Veel leesplezier!

Van de penningmeester…
We hebben in de boekhouding de fusie aangegrepen om ook direct orde op zaken te stellen. We hebben alle incasso-opdrachten door alle leden opnieuw moeten laten tekenen, we hebben het complete ledenbestand (adressen, telefoon, email) ook direct meegenomen. Al met al was dit een grotere klus dan verwacht en gehoopt. Jolanda Verweij en Jos den Held verdienen hier een grote pluim, want met engelengeduld hebben ze er voor gezorgd dat nu alles op orde is. Langs deze weg moeten we ons ook nog even verontschuldigen voor een paar incasso-opdrachten die verkeerd zijn gegaan. Op ongeveer duizend leden is een handje vol foutjes te overzien, maar je zal maar net degene zijn die het betreft… Sorry, nogmaals.

Ondertussen kunnen we zeggen dat de club conform de begroting draait. De sponsorcommissie heeft prachtig werk geleverd en de Super Saturdays zijn een welkome aanvulling op onze kantine-inkomsten. Tot slot: De incasso van de contributie heeft wat vertraging opgelopen, de tweede (en laatste) contributie-incasso gaat begin mei de deur uit. Vanaf volgend seizoen zullen we vanaf het begin de incasso’s keurig verspreiden over het seizoen.

Van de secretaris…
Zoals de penningmeester al heeft gemeld, hebben we onze ledenadministratie geheel op orde, de volgende stap die we in het nieuwe seizoen willen gaan nemen is, om ervoor te zorgen dat al onze trainers en leiders een zogenaamde VOG-verklaring hebben, een Verklaring Omtrent Gedrag. Als club kunnen wij de noodzakelijke vereiste organisatie inrichten, zodat we in deze moderne maatschappij kunnen voorzien in een toenemende veiligheidsbehoefte, als het gaat om de begeleiding van kinderen. Er is geen enkele aanleiding, anders dan dat steeds meer maatschappelijke organisaties op deze manier die zekerheid willen bieden. Wij doen daar graag aan mee. We zullen ervoor zorgen dat de inspanningen die betrokken leden of niet-leden tot een minimum beperkt blijven. Kijk voor meer informatie op https://www.justis.nl/producten/vog/index.aspx

Van de horeca…
Allereerst hulde aan alle vrijwilligers achter de bar! Vanaf het begin van het seizoen leek het hier en daar te kraken en te piepen, maar zelfs de keukenbezetting is inmiddels op stoom. Carnaval was wederom een groot succes, de Super Saturdays zijn erg succesvol en ook de barploegen verrichten uitstekend werk. Boven de bar hangen tegenwoordig ‘schoolborden’, waarop we (wisselend) teksten kunnen zetten. We houden ons aanbevolen voor jullie suggesties. Heb je een idee, stuur het naar horeca@fcoudewater.nl

Van de sponsorcommissie…
Voor de sponsorcommissie lag er na het fusiebesluit de schone taak om de sponsors voor de nieuwe club te behouden en er liefst nog een paar nieuwe aan toe te voegen. In deze opzet is de commissie goed geslaagd 95% van de sponsors is trouw gebleven aan FC Oudewater. Daarbij moet worden aangetekend dat de reden van die andere 5% nauwelijks te maken had met de fusie. Goed nieuws is ook dat de beide hoofdsponsors ING en Kiremko is voor meerdere jaren hebben verbonden aan de club. Dat zorgt voor rust en stabiliteit. In de komende tijd gaan we aan de slag met een gedeeltelijke herschikking van de borden om de verschillende velden. Eind dit jaar zal er wederom een sponsoravond worden georganiseerd, waarvoor de voorbereidingen al zijn gestart.

Van de jeugd…
Wij dachten dat we met het samenvoegen van de jeugdteams na de fusie al een aardige klus toegeschoven hadden gekregen. Daar heeft de KNVB met de nieuwe spelvormen uit “Winnaars van Morgen” nog een karweitje voor de komende maanden aan toegevoegd. Het samenvoegen van de teams is uitstekend verlopen, spelers die vorig jaar nog tegen elkaar speelden, spelen nu – met plezier – bij elkaar in het elftal. Dat is toch best uniek. De vraag is nu: Wie wordt de eerste FC Oudewater-kampioen?… Er schijnt een meisjesteam aardig op weg te zijn!

De grote clubactie is succesvol verlopen, dank aan alle jeugdleden die hun loten verkochten. De opbrengst voor de clubkas was maar liefst € 3.100,00! Er komt nog van alles aan dit seizoen: Tentenkamp, toernooien, feesten. En zojuist is FC Utrecht voor een clinic van alle elftallen O11 en O13 op bezoek geweest. Op 1 april gaat onze O13-1 in stadion Galgenwaard ‘latje trappen’, in de rust van de eredivisiewedstrijd FC Utrecht – Willem II. En, zoals gemeld, in de voorbereiding naar volgend seizoen gaat er voor onze jeugd O11 veel veranderen. We gaan zes tegen zes spelen op een kwart-veld, er komen andere regels, maar daarover meer in de volgende nieuwsbrief.

Van de vrijwilligerscommissie…
We lezen het in alle kranten: De vrijwilliger wordt schaarser en schaarser. Ook bij FC Oudewater hebben we een grote uitdaging om alle taken binnen de vereniging door vrijwilligers te laten uitvoeren. Twee problemen staan centraal: De vrijwilligers die we hebben doen af en toe wel heel erg veel voor de club. En te veel betrokkenen bij de club doen nog geen vrijwilligerswerk. Begin dit seizoen stuurden we een enquête rond, waar we 121 reacties op kregen (voor een deel van de vrijwilligers die we al hebben…). We hebben een inventarisatie gemaakt van alle taken die vervuld moeten worden. We zijn nu bezig om die zo goed mogelijk in te vullen.

Gelukkig hebben we al honderden vrijwilligers, die lol hebben in hun taak. Maar nog steeds kunnen we veel nieuwe vrijwilligers gebruiken:
– Voetbal: leiders, trainers, scheidsrechters; echt, het is minder moeilijk of belastend dan u denkt!
– Onderhoud: jaarlijks zijn er vele klusjes te doen: houdt u van schilderen, timmeren, schoonmaken, maak een handje vrij voor ons!
– Activiteiten: de organisatie van feesten, toernooien, tentenkamp en andere evenementen kunnen uw ondersteuning ook goed gebruiken!
– Horeca: Leuk hè, aan de bar? Aan de andere kant is het ook best leuk. Zo kunnen we met elkaar zorgen voor gezelligheid, onder het genot van een drankje!
Meld u aan via vrijwilligersco@fcoudewater.nl

Voetbaltechnische zaken…
In de krant heeft u al kunnen lezen dat we ons contract met hoofdtrainer Harry Akkermans hebben verlengd. Ook keeperstrainer Steven Tuinenburg en assistent-trainer Dick Wahl hebben intussen persoonlijk bevestigd graag door te willen. Met de jeugdtrainers van de standaard-teams zijn intussen ook verschillende gesprekken geweest, de vaststelling van contracten is in volle gang.

Met de Complete techniek gaan we in de komende weken aandacht besteden aan de nieuwe spelvormen bij de jeugd O11 en daarnaast hebben we een intern ‘scouting-team’ in het leven geroepen om – et het oog op volgend seizoen – weer zo goed mogelijk de teams in te kunnen delen. Daarbij moeten we ook een keuze gaan maken of we van start gaan (binnen de nieuwe KNVB-opzet) met een teams O8 en O10. Daarover later meer.

Faciliteiten…
We hebben als bestuur een belangrijk besluit genomen: We willen een duurzame vereniging zijn, zodat we in de toekomst een bijdrage kunnen leveren aan een beter milieu. En ondertussen kunnen we ook nog onze portemonnee ontzien! Op het dak van het bijgebouw liggen nu zonnepanelen, die zorgen voor een stroomvoorziening waar we straks onze lichtvoorziening met nieuwe LED-lichtmasten mee willen verzorgen. Intussen draaien de meters boven verwachting en levert ons dat een forse besparing op de elektriciteitsrekening op. Op het hoofdgebouw staan intussen zogenaamde ‘heat-pipes’, zonnecollectoren die zorgen voor warm water. U doucht tegenwoordig op zonne-energie bij FC Oudewater. Grote dank aan SolarProf (zonnepanelen) en Bogro (zonnecollectoren) die ons in staat hebben gesteld om te profiteren van een grote overheidssubsidie voor dit project.

Heeft u vragen? Stuur een mail naar bestuur@fcoudewater.nl